زبانشناسی کاربردی
چکیده
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...
بیشتر
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش به بررسی اعتقادات 85 معلم زبان انگلیسی در کردستان عراق به عنوان زبان خارجی نسبت به استقلال زبان آموزان پرداخته و تأثیر تجربیات آنان را در این زمینه بررسی می کند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه تازه تدوین شده در مورد استقلال زبان آموزان، از هشت بعد جمع آوری شد؛ این پرسشنامه معلمان را ترغیب نمود تا در مورد باورهای خود، مرتبط با استقلال زبان آموزان در یادگیری بیاندیشند. یافته ها نشان داد که معلمان عموماً نگرش مثبتی نسبت به استقلال زبان آموز دارند. معلمان باتجربه تاکید بیشتری بر عوامل روانشناختی و سیاسی، تاثیرات استقلال زبان آموزان و نیز مواد آموزشی داشتند. داده های کیفی نشان داد که معلمان باتجربه و کم تجربه هر دو از طریق روش های تدریس زبان آموز محور و درگیر کردن زبان آموزان بر اهمیت و تقویت استقلال زبان آموزان تاکید داشتند. معلمان با تجربه از روش های تدریس و تکنیک های ارزشیابی متنوع تری استفاده می کردند. در حالی که معلمان مبتدی مشاهده مستقیم دانش آموزان خود را در حین انجام وظایف و فعالیت ها ترجیح می دادند، معلمان باتجربه از شیوه نظارت غیر مستقیم و دخالت کمتر بهره می بردند. این مطالعه تعهد معلمان را به پرورش یادگیری مستقل در ابعاد مختلف شیوه های تدریس برجسته می کند. تفاوت در باورها و راهبردها بین معلمان مبتدی و با تجربه بیانگر تغییر مثبت در تجربه تدریس برای ارتقای استقلال زبان آموزان است. یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای معلمین باید بر شکل دهی باورهای معلمان با تاکید بر استفاده از راهبردهای آموزشی که موجب پرورش استقلال زبان آموزان میشوند تمرکز داشته باشند
شیوا کیوان پناه؛ نفیسه خاکباز
چکیده
علیرغم اینکه که مطالعات چشمگیری در زمینه تجزیه و تحلیل صدا و حضور نویسنده در نگارش های استدلالی انجام گردیده، هنوز در خصوص تأثیر آموزش بر این حضور تحقیقات کافی صورت نپذیرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل مارتین و وایت و الگوی تعاملی هایلند در شکل گیری صدا و حضور نویسنده و تعامل بین نویسنده و خواننده ...
بیشتر
علیرغم اینکه که مطالعات چشمگیری در زمینه تجزیه و تحلیل صدا و حضور نویسنده در نگارش های استدلالی انجام گردیده، هنوز در خصوص تأثیر آموزش بر این حضور تحقیقات کافی صورت نپذیرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل مارتین و وایت و الگوی تعاملی هایلند در شکل گیری صدا و حضور نویسنده و تعامل بین نویسنده و خواننده پرداخته است. برای این منظور، یک گروه کنترل و دو گروه تحقیق در مطالعه شرکت کردند. گروه های تحقیق در مورد عناصر تشکیل دهنده موضع نویسنده و تعامل با خواننده بر اساس دو مدل متفاوت آموزش داده شدند. تغییرات در استفاده از عناصر بین گروههای تحقیق و کنترل پس از آموزش بررسی گردید. زبان آموزانی که از تأثیر صدا و حضور نویسنده بر اساس مدل مارتین و وایت آگاه گردیدند، از موضع گیری تعاملی و تدافعی بیشتری در نگارش آیلتس استفاده کردند و تعامل قابل تو جهی با خواننده داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند به مربیان کمک کند تا آگاهی زبان آموزان را از چگونگی حضور نویسنده در نوشتار بطور موثری ارتقا داده تا نوشتار های تعاملی متقاعده کننده ای را ارائه دهند.